LILLE TUT

LILLE TUT

LILLE TUT

2D Animations serie, 26 episoder á 7 min.
Kan ses på DR Minisjang

Animationsserien er produceret af Toolbox Film i co-produktion med JA Film, støttet af Det danske Filminstitut, Den vestdanske filmpulje, Nordisk film & TV fond i samarbejde med DR TV, SVT, NRK, YLE, og RUV.

Idé og instruktion: Maria Mac Dalland / Manuskript: Maria Mac Dalland og Morten Kaufmann / Karakterdesign: Edda Hrönn / Baggrundsdesign og Props: Sofie Louise Dam / Storyboard: Rasmus Brinck og Pedro Ivo Carvalho / Lead Animator: Ingeborg Dena Faber / Animators: Mie Frank Yding Pedersen, Stine Harboe Dalsgaard, Pedro Ivo Carvalho, Rasmus Brinck og Edith Aarestrup Bach / Musik: Sille Grønberg og Palle Windfeldt / Lyddesign: Mark Norup / Compositing: Maria Mac Dalland og Sabrina Macarena Macho / Producer: Morten Kaufmann / Lineproducer: Lise Uldbjerg Jørgensen / Produktionsleder: Julie R. Peitersen

I serien møder vi Lille Tut, hendes kat Gato og deres lille nisseven, som bor i et lille musehul i hjørnet af Lille Tuts værelse. Nissen kan nissemagi og tryller Lille Tut og Gato små, så de kan være i dens lille økolokopter, som er lavet af en valnød. Med nissmagi kan tiden også sættes på pause, og så flyver de tre venner ud på eventyr i naturens verden. De møder både dyr, planter og nogle af Nissens mange slægtninge, for den er nemlig i familie med alfer og feer og andre små hjælpeånder. Der er altid noget de tre venner kan hjælpe med og Lille Tut elsker at hjælpe!

De 3 venner oplever ting, som gør én glad for at bo på planeten jorden. Serien inviterer sine små seere til at blive nysgerrige på naturens magiske verden, altid på en tryg, glad og favnende måde.

Designet til Lille Tut karaktererne er skabt af Edda Hrönn, og Sofie Louise Dam har malet de flotte baggrunde.

Musikerne og komponisterne Palle Windfeldt og Sille Grønberg har lavet musikken og sangene, som spiller en stor rolle i Lille tut universet. Sille og Palle har skabt et dejligt Lille Tut album, som ligger her på Spotify

LILLE TUT plakat

 

Historierne kommer også som bogserie fra forlaget Carlsen, foreløbig er 4 titler udkommet. Se omtale her


Karaktererne i Lille Tut er skabt af Edda Hrönn

MIN LILLE HUND MESTER

MIN LILLE HUND MESTER

Min lille hund Mester serien kan ses her:

Teaterstykket, som instrueres af Camille Sieling Langdal, spiller på Det lille teater fra d. 10. feb – 14. april 2024.

Thomas elsker fred og ro. Men en dag står der en lille hund foran hans dør, som har tænkt sig at flytte ind hos ham. Den hedder Mester, og inden længe har den vendt op og ned på Thomas’ fredelige liv. Mester har det med at bestemme alting, kræve frikadeller, plads i sofaen og – ikke mindst – at stille spørgsmålstegn ved alt hvad Thomas gør. Men den elsker også når Thomas fortæller en god historie. Når de er sammen, kan Mester tale, og Thomas bliver rigtig glad for sin lille særlige ven og samtalepartner, for selvom den er meget fræk er den også meget sød – og helt sin egen.

Da Thomas bliver gift med Bibi, flytter hun også ind sammen med sin kat Pimme. Mester synes godt om Bibi, men katten lader han som om han ikke har lagt mærke til. I hvert fald ikke i begyndelsen.

Serien er bygget over Thomas Windings bøger om hunden Mester og er produceret af Toolbox Film og JA Film i 2019.

Gennem enkle finurlige historier med humor, varme og underfundighed, får Mester Thomas – og os – til at se verden med hundeøjne og undre os over menneske- og hundelivets små og store spørgsmål.

Se musikvideoen med Jan Rørdams vidunderllige Mester sang her, med Thomas og Alberte Winding:


Mester flytter ind
Thomas elsker fred og ro. Men en dag er der en lille hund der banker på hans dør. Den vil gerne bo hos ham, og den synes ikke at det er noget problem at Thomas ikke har tid til at passe en hund. For den har masser af tid, og så kan den jo passe på ham. Inden længe er der blevet vendt op og ned på hans liv.

Et hundeliv
Thomas er blevet rigtig glad for sin lille hund Mester. Men han har svært ved at styre den, og den gør egentlig mest som det passer den. Thomas forsøger at opdrage den til at opføre sig som en almindelig hund. Men når alt kommer til alt er han alligevel ret glad for, at Mester ikke er helt som andre hunde.


Aben og skildpadden
Mester slæber mudder med ind i stuen og ryster sig på Thomas fordi han ikke har tid til at gå med ud og lege. Thomas fortæller ham en dyrehistorie om en abe der er tarvelig mod en skildpadde, og om at man ikke får noget ud af at gøre gengæld. Mester synes historien handler om mennesker og slet ikke om dyr.

En ven på besøg
Thomas dækker op til 3, for hans gamle ven kommer på besøg. Han glæder sig til at vise sin ven at han har fået en hund der kan tale. Men Mester gider ikke lege cirkushund, og han opfører sig som en helt almindelig hund hele aftenen. Alligevel lykkes det ham at få lov til at spise med ved bordet.

Katteballade
Thomas er blevet gift. Hans kone Bibi forkæler Mester, og han synes at hun har god forstand på hunde. Det eneste problem er hendes kat, Pimme. Mester er noget chokeret over at skulle bo under samme tag som en kat, og synes at han må vise hvem der bestemmer. Det viser sig dog at være en fordel at lære lidt kattesprog.

Mester er forelsket
Mester ligger og hyler I sin kurv, og vil ikke røre det fad med frikadeller som Thomas tilbyder ham. Mester er forelsket, og kan kun tænke på den hunhund hvis duft kalder på ham. Thomas’ kone er heller ikke hjemme, så Mester og Thomas må begge lide og længes efter deres elskede. Sådan er det med kærligheden.


Mesters hvalpe
En sur mand ringer på døren, og afleverer en papkasse med tre små søde hundehvalpe, som ligner Mester på en prik. Mester er verdens heldigste hund – han er blevet far! Thomas og Bibi må styrte rundt for at holde styr på de små mini-mestre, mens Mester selv tager en lur på sofaen.

Mester som kat
Thomas prøver at reparere hullerne i sit hus, og drømmer om at kunne starte et nyt liv. Mester bliver nysgerrig – hvordan ville et nyt liv som kat se ud? Ovre hos kattedamen Fru. Horn på den anden side af gaden, får kattene frikadeller hver dag. Mester låner noget af Bibis strikkegarn og klæder sig ud som kat. Så prøver han lykken hos Fru. Horn.

Den forsigtige mand
Om foråret gør Thomas og Bibi hovedrent og flytter rundt på møblerne. Det er godt med lidt forandring! Mester kan ikke lide det. Så fortæller Thomas ham eventyret om ”Den forsigtige mand”. Da manden dør og kommer i himlen, skal han vælge mellem to døre. Bag den ene er alting som det plejer, bag den anden sker der hele tiden noget nyt.

Dagens helt
Det er vinter, og Thomas og Mester går tur ved søen. Pludselig ser de en lille hund der er ved at drukne i det kolde vand. Thomas redder den op og tager den med hjem så den kan få varmen, men Mester er meget utilfreds: den fremmede hund lugter, og man kan heller ikke forstå hvad den siger. Så han bliver tilbage ved søen. Men inden længe sker der noget, som gør Mester til dagens helt.

 

Svingfjer

Svingfjer

 

Svingfjer startede som en “meditationsguide for børn med besværlige forældre” – nogle små vidunderlige historier, skrevet af skuespiller og forfatter Mette Horn.
Sammen med Mette Horn og co-instruktør Malene Vilstrup, produktionsselskabet MadeByUs, filmproduktionsselskabet Toolbox Film og spilfirmaet Serious games, har vi udviklet og afprøvet ideer til Svingfjeruniverset, som vi håber kan foldes ud på flere forskellige platforme.

Svingfjer universet er bygget op omkring drengen Kåres verden. Kåre er et helt almindeligt barn med helt almindelige følelser.

Når man er et barn, kan helt almindelige følelser også pludselig blive ukendte og skræmmende og overvældende. Nogle gange har man bare lyst til at forsvinde, eller til, at nogen tager én i hånden.

Kåre har fundet ud af, at når han har det sådan, kan han somme tider se ting der er usynlige for travle mennesker. Når han er helt stille, ja, selv hvis han bare keder sig – måske særligt når han keder sig – får han besøg af en lille klodset fe, som viser ham, hvordan man kan rejse væk på ryggen af en tanke.

Feen ved, at det nu og da hjælper at børste svingfjerene og se det hele lidt fra oven. Hun viser Kåre, hvordan han hænger sammen med alting i verden, og hvordan selv de mindste og mest ubetydelige ting i virkeligheden er meget vigtige.

Projektet er støttet af Det danske filminstitut / Den tværmedielle ordning 2016

  • svingfjer_still_fra_pilot_01
  • svingfjer_still_fra_pilot_03
  • svingfjer_still_fra_pilot_04
  • svingfjer_still_fra_pilot_05
  • svingfjer_still_fra_pilot_06
  • svingfjer_still_fra_pilot_07
  • still_svingfjer_01_v2
  • still_svingfjer_02_v3
Jo tak, jeg kender godt Thomas Winding

Jo tak, jeg kender godt Thomas Winding


JO TAK, JEG KENDER GODT THOMAS WINDING

Dokumentar / DigiBeta / Længde 54 min. / Danmark 2007
Instruktør, fotograf & animator / Maria Mac Dalland
Klipper / Mette Esmark
Tonemester / Manuel Espasandin
Klippekonsulent / Niels Pagh Andersen
Online & colorgrading / Lars Beyer
DR-redaktør / Mikael Simson Bertelsen
Executive producer / Dino Raymond Hansen

Produceret af Wake Film ApS for DR

Distribution / BiblioteksMedier

Dokumentarfilm om forfatteren, maleren og instruktøren Thomas Winding. Et møde med mennesket bag den Thomas Winding, vi synes vi kender: Historiefortælleren og den kendte og elskede stemme fra TV. Instruktør Maria Mac Dalland og producer Dino Raymond Hansen har gennem 4-5 år besøgt og filmet Thomas Winding i hans hus på Ærø. Med underfundig lune fortæller han om sit liv og arbejde illustreret med arkivklip fra de udsendelser, han fik produceret i sine næsten 20 år på DR.

Lille Bamse

Lille Bamse


  • ih siger den lille bamse
  • lille_bamse_02
  • lille_bamse_03
  • lille_bamse_04
  • lille_bamse_05
  • lille_bamse_06

IH! SIGER DEN LILLE BAMSE

Se filmen her: Filmcentralen

Animation
Format / HDCAM
Længde filmversion / 19 min.
Danmark 2007

Instruktion & Animation / Maria Mac Dalland
Manuskript, Indtaling & Maleri /Thomas Winding
Skuespillere i bamsedragter / Bo Carlsson & Finn Rye
Strandsang & Nattesang / Sunget af Bastian Schmidt Roed Bertelsen
Fotograf / Lars Beyer
Musik, Lyd & Mix / Manuel Espasandín
Executive Producer / Dino Raymond Hansen

Produceret af Wake Film ApS med støtte fra Det Danske Filminstitut ved filmkonsulent Bodil Cold-Ravnkilde
Nordisk Film & TV Fond ved konsulent Eva Færevaag
DR ved B&U-chef Lene Nordin
Distribution / Det Danske Filminstitut & Politikens Forlag

Denne enkle, underfundige film for de helt små børn i alderen 2-5 år er baseret på Thomas Windings historier og illustrationer om Bamsefamilien i det lille hus på bakken og deres daglige gøremål. Filmen er en varm og tryg oplevelse for små mennesker.

og hjertet er sort

og hjertet er sort

  • og_hjertet_er_sort_04
  • og_hjertet_er_sort_03
  • og_hjertet_er_sort_11
  • og_hjertet_er_sort_07
  • og_hjertet_er_sort_09
  • og_hjertet_er_sort_06
  • og_hjertet_er_sort_10

OG HJERTET ER SORT

Black at Heart

Se filmen her: filmcentralen

Dokumentar / DigiBeta / Længde 28 min. / Danmark 2006

Manuskript, instruktion & animation / Maria Mac Dalland
Fotograf / Jane Worre
Komponist & tonemester / Manuel Espasandin
Klipper / Mette Esmark
Online & colorgrading / Lars Beyer
Executive producer / Dino Raymond Hansen

Produceret af Wake Film ApS med støtte fra Det Danske Filminstitut / TalentDok-Redaktionen
Distribution / Det Danske Filminstitut


Dybt inde i skovene på Midtsjælland ligger Avnstrupcentret, et udsendelsescenter for afviste asylansøgere. Her opbevares de mennesker, som ikke kan sendes tilbage, hvor de kom fra, og som ikke kan få lov at blive i Danmark. På centeret lever de en skyggetilværelse, frataget almindelig menneskelig værdighed. Især går det hårdt ud over børnene.

Anmeldelse fra Politiken 10. juni 2006
Dokumentarfilm:
Andre ord for ondskab
Filmanm: Og hjertet er sort Stille og stærkt skildrer en ny dansk dokumentarfilm, hvordan afviste asylansøgere behandles umenneskeligt på et såkaldt udsendelsescenter.
Og hjertet er sort. Instr.: Maria Mac Dalland. Dansk. 28 min. Vises i Øksnehallen til 23. juli i forbindelse med Henrik Saxgrens udstilling Krig & kærlighed. Fem hjerter af Dorte Hygum sørensen

En pige på et center for afviste asylansøgere har tegnet en tegning og fortæller, hvad den forestiller. Det meste af tegningen er en helt almindelig, sund barnetegning med en knaldgul sol og glade blomster. Men centralt på papiret er der en stor, sort klat. Det er hjertet, siger pigen.

Pigens sorte hjerte har givet instruktøren Maria Mac Dallands nye film navn. ‘Og hjertet er sort’ hedder filmen, som på sin egen stilfærdige og forfærdende sørgmodige vis er et barskt og stærkt indlæg i den aktuelle debat om den danske regerings behandling af afviste asylansøgere.

Maria Mac Dalland og fotografen Jane Vorre har optaget filmen gennem halvandet år hos irakiske familier, der har boet fra fire til syv år på asylcentre i Danmark. I filmen bor de på Center Avnstrup på Midtsjælland. De kan ikke få lov til at blive i Danmark, men de kan heller ikke med tvang sendes tilbage til deres hjemland. De er i et limbo, og de danske myndigheder lader dem blive der i årevis. Officielt er flygtningene genstand for såkaldte ‘motivationsfremmende foranstaltninger’. Når man ser filmen, minder det begreb om en adfærdsregulerende hån fra et mareridt, Kafka kunne have skrevet. Med vendingen ‘motivationsfremmende foranstaltninger’ menes, at de afviste asylansøgere skal fratages så megen menneskelig værdighed, at de frivilligt forlader Danmark.

‘Motivationsfremmende foranstaltninger’ er en omskrivning af en form for ondskab, der går ud på hjælpe nødstedte så lidt som overhovedet muligt.

Tørre tal, eksperttale, politikerholdninger og mediedebattørers meninger er der intet af i Maria Mac Dallands film, og det er en styrke. Alle de ord kender vi i forvejen. De ville bare være støj i en film, hvor instruktøren går tæt på enkelte flygtninge og stiller sig på deres side.

I passager bryder hun med den filmede dokumentarisme og bruger sit sædvanlige filmudtryk – animation. Når det sker, kombineres ørkenorange tegnefilm og melankolsk musik med enkelte faktuelle oplysninger, der sætter billederne af flygtninge på Center Avnstrup i perspektiv. Adskillige facts er citater fra myndighedsregulativer og -breve om f.eks. fratagelse af flygtninges ret til kontanthjælp og til uddannelse efter det 17. år.

Derudover gør Maria Mac Dalland noget af det samme, som en række artikler i Politiken med små portrætter af afviste asylansøgeres børn har gjort: Hun får de enkelte flygtninge til at fremstå som mennesker. Og når man står ansigt til ansigt med et lidende menneske, skal man være støbt i cement for ikke at blive berørt. I det her tilfælde bliver man både forstemt og forarget, fordi de voksnes og især børnenes sorg og lidelse forværres af de umenneskelige, regeringsbestemte forhold på asylcentret. Det er forhold, som sortner hjerter.
dorte.hygum@pol.dk

anmeldelse_og_hjertet_er_sort_web

Odins Øje

Odins Øje

  • odins_oje_05
  • odins_oje_02
  • odins_oje_01
  • odins_oje_03
ODINS ØJE

Se filmen her: filmcentralen

Animation / 35mm / Længde 25 min. / Danmark 2004
Instruktion & Animation / Maria Mac Dalland
Manuskript & Indtaling / Thomas Winding
Sound Engineer & Composer / Manuel Espasandín
Executive Producer / Dino Raymond Hansen
Produceret af Wake Film med støtte fra Danish Film Institute / TV2/Danmark

‘Odins Øje’ fortæller historien om verdens skabelse, menneskets oprindelse og kampen mellem guder og jætter i den nordiske mytologi. Filmen giver børn og unge fra 7 år og op mulighed for at stifte bekendtskab med Vikingetidens myter og sagn om guder i Norden.

‘Odins Øje’ fortæller om fødsel, liv, død og genfødsel. Odin skaber verden og prøver at lave orden i den ved at jage jætterne bort. Men da hans søn Balder får frygtelige drømme, begynder Odin at spekulere over om han har skabt verden forkert. Han dykker ned i Mimers brønd for at lære sandheden at kende. Her får Odin øje på jætten Loke som siger: “Jeg er dig. Jeg er alt det du tænker”. Og på en måde kan man sige, at Odin bliver klogere. Men han opdager også, at han har mistet sit ene øje i bytte for det han har fået at vide.

Tangueria

Tangueria

  • tangueria_05_web
  • tangueria_04_web
  • tangueria_03_web
  • tangueria_02_web
  • tangueria_01_web

Instruktion & Kamera / Maria Mac Dalland
Lyd / Manuel Espasandin, Majka Bjørnager, Peter Witt
Klip / Niels Pagh Andersen

Produceret af Maria Mac Dalland og Film & Lyd
med støtte fra DFI Filmværkstedet

Dokumentar / 16mm / Længde 10 min. / Danmark 1995

Tangueria betyder tango dansested. I danselokalets mørke trædes tangoen tosomt i 4/8 takt, og drømmene lever.

Denne film er optaget i Club Sudamerica, Montevideo, Uruguay i december 1993.

Filmen kan ses i Videoteket i Filmhuset, Gothersgade 55, København K

Vølvens spådom

Vølvens spådom

volvens_spaadom_v2_web

VØLVENS SPÅDOM

SKABELSEN

Se filmen her: Filmstriben

Animation / 35mm / Længde 16 min. / Danmark 1995

Instruktion & Animation /
Maria Mac Dalland
Manuskript / Thomas Winding
Musik & Lyd / Manuel Espasandin
Producer / Thomas Gammeltoft

Produceret af Film & Lyd ApS
i co-produktion med
Nordisk Film & TV Fond,
Statens Filmcentral & Undervisningsministeriet

Med udgangspunkt i det oldislandske kvad “Vølvens Spådom” fortælles historien om verdens skabelse, menneskets oprindelse og kampen mellem guder og jætter. Mac Dallands stilrene tegnefilm fortolker den nordiske mytologi med visuel inspiration fra blandt andet helleristninger. Filmen findes desuden på dvd i antologien “Odins øje – Vølvens spådom.To historier fra den nordiske mytologi”.

Reden

Reden

  • reden_01_web
  • reden_02_web
  • reden_03_web

Animation
Format / 16mm
Længde / 9 min.

Instruktion & Animation / Maria Mac Dalland
Musik/ Manuel Espasandin og Ney Peraza
Animation / Pepe Infantozzi

Produceret af Bigote Film med støtte fra Det Danske Filminstitut Danmark 1992

Distribution / Det Danske Filminstitut

Filmen kan ses på Filmstriben

En lille solstrålehistorie: En gammel skipper fisker en mandolin op af havet. Forsigtig slår han på strengene, tonerne lokker en fugl til skibet, og fuglen begynder at synge med. Sømanden lokker sin nye ven ind i et gammelt fuglebur, men lukket inde, mister den sit gode humør. En dag finder en anden fugl det lille skib og befrier den indespærrede. Alene på havet bliver den gamle ude af sig selv af fortvivlelse, men historien ender som alle eventyr godt. Instruktøren arbejder med flyttefigurer og animerede baggrunde og har givet filmens musik en central rolle.

Filmen fik prisen for Bedste animationsfilm ved Festival Internacional de Cine para Niños i Montevideo 1993.